Landal GreenParks wint DDMA AI Hackathon 2020

Landal GreenParks is verkozen tot winnaar van de DDMA AI Hackathon 2020, die plaatsvond op 30 en 31 januari in B.Amsterdam. Het multidisciplinaire team van Landal, met daarin professionals van zowel de business- als de datakant, laat nummers twee en drie Eneco en Holland Casino achter zich.

Tijdens de DDMA AI Hackathon, een initiatief van de DDMA Commissie AI, zetten bedrijventeams in twee dagen een vernieuwend machine learning-concept neer. Dit jaar bestond het deelnemersveld uit teams van Airmiles, Blendle, Eneco, Holland Casino, Kamer van Koophandel, Landal GreenParks, Matrixian Group, NU.nl, PostNL, Randstad en Transavia.

Mark Tijssen, teamlead web intelligence bij winnaar Landal GreenParks: “We hebben een zelflerend model gebouwd waarmee we op basis van gebruikersgedrag op onze website kunnen voorspellen tegen welke vragen bezoekers aanlopen. Hiermee kunnen we onze bezoekers steeds relevante tips geven in verschillende fases voor, tijdens en na het aankoopproces. Ik ben superblij dat we hebben gewonnen, vooral omdat dit voor Landal de eerste echte kennismaking met AI is. We komen van nul en twee dagen later hebben we een complete oplossing, die we na vandaag verder gaan testen en optimaliseren.”

Oordeel van de jury

De jury van de DDMA AI Hackathon, bestaande uit Marc Salomon, decaan van de Amsterdam Business School, Katja Sizova, bestuurslid van DDMA en Jorick van Hees, managing consultant AI bij Incentro, verkoos het team van Landal GreenParks boven de teams van Eneco en Holland Casino. “Het niveau van alle deelnemers lag enorm hoog. Mooi om te zien hoe de teams in twee dagen zulke concrete cases hebben neergezet. We hebben voor Landal gekozen, omdat deze van alle cases het meest compleet en uitgebreid is. Het is een echte end-to-end oplossing, die schaalbaar is voor bredere toepassingen binnen de organisatie. Bovendien zit de case technologisch heel goed in elkaar.”

Over de DDMA AI Hackathon

Het doel van de DDMA AI Hackathon is om businessteams en data science-teams beter met elkaar samen te laten werken. Veel organisaties benutten nog niet alle kansen van artificiële intelligentie (AI), doordat verschillende disciplines – met marketeers en product owners aan de ene kant en data scientists en engineers aan de andere kant – elkaar niet weten te vinden. Tijdens de AI Hackathon leren beide partijen elkaars taal en belangen kennen, terwijl ze samen werken aan een oplossing voor een belangrijk vraagstuk binnen hun eigen organisatie.

Jurre de Ruiter, NU.nl: ‘We zijn na de DDMA AI Hackathon meteen ons winnende concept gaan implementeren.’

Ruim een jaar geleden won NU.nl de eerste editie van de DDMA AI Hackathon met een algoritme voor pushnotificaties. Head of Product Jurre de Ruiter vertelt wat de Hackathon hen heeft gebracht. ‘We hebben geleerd dat het veel beter werkt als data science, development, redactie en product nauw met elkaar samenwerken.’

Wat hebben jullie gebouwd tijdens de vorige Hackathon?

‘Als er groot nieuws plaatsvindt, stuurt onze redactie breaking pushnotificaties naar zo’n 1,5 à 2 miljoen mensen in Nederland. Dat doen we meerdere keren per week, maar voor onze bezoekers verschilt het wat breaking nieuws is. Mij mag je best een pushnotificatie sturen als Van Bommel wordt ontslagen als trainer van PSV, terwijl mijn buurvrouw alles wil weten van de perikelen rond Prins Harry en Meghan Markle. We ontvangen dan ook elke dag feedback van bezoekers die een bepaald bericht niet nieuwswaardig genoeg vonden voor een pushnotificatie, of dat ze juist wel een pushnotificatie hadden verwacht.

Daarom hebben we tijdens de vorige Hackathon gewerkt aan gepersonaliseerde breaking pushnotificaties. De redactie bepaalt nog steeds of een bericht belangrijk genoeg is, waarna een algoritme bepaalt welke doelgroep een pushnotificatie ontvangt. Dat doen we op basis van onder andere leesgedrag en interesses. Zo kan de redactie vaker bepalen dat een bericht breaking is, omdat we alleen een notificatie versturen naar de groep gebruikers die dat bericht ook daadwerkelijk zo interessant vinden dat ze het direct willen weten. En bezoekers worden minder vaak ‘lastiggevallen’ met notificaties die voor hen niet interessant zijn, terwijl ze ook niet continu zelf hun voorkeuren hoeven bij te houden. Want we hebben eerder geleerd dat slechts een zeer beperkte groep bezoekers dat zelf doet.’

Wat heeft het jullie gebracht?

‘De reacties op het concept waren enorm positief, dus we zijn na de Hackathon direct aan de slag gegaan met het implementeren van dit idee. Dat had wat voeten in de aarde, maar na enkele maanden waren we in staat om deze feature uit te brengen. Het lijkt te werken, want gepersonaliseerde pushberichten worden vaker geopend. En we hebben enorm veel geleerd. Bezoekers vragen om personalisatie, maar vinden algoritmes ook een beetje eng. We willen daarom zo transparant mogelijk zijn over waarom je als bezoeker iets ziet of ontvangt. Maar als je daar erg de nadruk op legt, schrik je mensen af. En het leidt tot situaties die niet helemaal de bedoeling zijn… (zie afbeelding). We willen zo transparant mogelijk zijn over personalisatie rond nieuws, juist omdat het in tijden van filterbubbels gevoelig ligt en we het ook als onze taak zien om te vertellen wat je moet weten.’

Zijn business en data science binnen NU.nl dichter bij elkaar gekomen?

‘Absoluut. Waar data science eerst een centrale afdeling was, hebben we geleerd dat het veel beter werkt als data science, development, redactie en product nauw met elkaar samenwerken en voortdurend met elkaar in contact zijn over hoe iets moet werken en hoe we dingen beter kunnen maken voor onze bezoekers. Juist omdat personalisatie binnen nieuws zo’n gevoelig onderwerp is en het een dun lijntje is of je iets goed of fout doet, is het zo belangrijk dat de lijnen kort zijn. Dat zorgt niet alleen voor meer begrip tussen alle afdelingen, maar ook voor betere eindproducten.’

Dit zijn de juryleden van de DDMA AI Hackathon

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent ook dat de DDMA AI Hackathon steeds dichterbij komt. De machine learning-concepten van de deelnemende teams worden dit jaar beoordeeld door een volledig nieuwe, onafhankelijke jury.

  • Marc Salomon is decaan van de Amsterdam Business School en professor Decision Science aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is hij initiatiefnemer van Amsterdam Data Science, een samenwerkingsverband tussen opleidingsinstituten, bedrijfsleven en de Gemeente Amsterdam.
  • Katja Sizova is director digital bij VodafoneZiggo en bestuurslid van DDMA.
  • Jorick van Hees is managing consultant AI bij Incentro en specialist op het gebied van machine learning, AI en data

Op vrijdag 31 januari presenteren de deelnemende teams hun concept via een korte pitch aan de jury. De juryleden houden bij het beoordelen van deze concepten rekening met de volgende zaken:

  • Het businesspotentieel: schaalbaarheid, praktische toepasbaarheid en kans tot daadwerkelijke uitvoering
  • De innovativiteit van de case. Is het iets wat al heel vaak gemaakt is of zit er een vernieuwende factor in de oplossing?
  • De conceptuele wow-factor en klantvriendelijke UX
  • De technische oplossing. Is het slim, logisch en kundig gemaakt?
  • De mate waarin van de data iets moois wordt gemaakt. Draagt de oplossing bij aan de discussie dat data de wereld en de gebruikerservaring beter kan maken?
  • Het voldoen aan privacykaders en ethische normen
  • Concept gaat boven compleetheid. Er moet zeker iets gemaakt worden. Maar we zien liever een team dat een uitdagend concept start en een ruwe eerste versie maakt dan een team dat een simpel vraagstuk volledig oplost.

DDMA verwelkomt Incentro als partner voor de AI Hackathon

Incentro, specialist op het gebied van digitale transformatie, sluit zich als partner aan bij de DDMA AI Hackathon, die op 30 en 31 januari plaatsvindt in B.Amsterdam. Als onderdeel van de samenwerking levert Incentro onder meer de mentoren die tijdens de AI Hackathon de deelnemende teams helpen. Ook deelt de organisaties kennis via een break-outsessie.

Femke de Bruijn, marketeer bij Incentro, legt uit waarom Incentro zich als partner aan de AI Hackathon heeft verbonden: “We willen meer begrip creëren over de kansen die artificial intelligence (AI) biedt, door onze kennis en expertise te delen. Bij Incentro weten we wat de kracht van AI is. Met de AI Hackathon willen we de deelnemers helpen om samen tot de meest gave, innovatieve oplossingen te komen, die écht impact hebben op de wereld. Niet alleen tijdens het evenement, maar ook daarna. Waarom? Omdat wij geloven in verandering.”

Business en data science dichter bij elkaar
Het doel van de DDMA AI Hackathon is om businessteams en data science-teams beter met elkaar samen te laten werken. Veel organisaties benutten nog niet alle kansen van artificiële intelligentie (AI), doordat verschillende disciplines – met marketeers en product owners aan de ene kant en data scientists en engineers aan de andere kant – elkaar niet weten te vinden. Tijdens de AI Hackathon leren beide partijen elkaars taal en belangen kennen, terwijl ze samen werken aan een oplossing voor een belangrijk vraagstuk binnen hun eigen organisatie.

De winnaar van vorig jaar, NU.nl, heeft haar winnende oplossing uiteindelijk daadwerkelijk geïmplementeerd. Dit jaar strijden teams van onder meer Blendle, Kamer van Koophandel en titelverdediger NU.nl tegen elkaar.

Lees hier meer over de samenwerking tussen DDMA en Incentro

DDMA kondigt tweede editie van AI Hackathon aan

Op 30 en 31 januari vindt de tweede editie van de DDMA AI Hackathon plaats in B.Amsterdam. Tijdens de AI Hackathon zetten bedrijventeams in twee dagen een vernieuwend en slim concept neer, met machine learning als accelerator. Met een algoritme voor relevante nieuwsupdates won NU.nl de vorige editie.

Het doel van de DDMA AI Hackathon is om businessteams en data science-teams beter met elkaar samen te laten werken. Veel organisaties benutten nog niet alle kansen van artificiële intelligentie (AI), doordat verschillende disciplines – met marketeers en product owners aan de ene kant en data scientists en engineers aan de andere kant – elkaar niet weten te vinden. Tijdens de AI Hackathon leren beide partijen elkaars taal en belangen kennen, terwijl ze samen werken aan een oplossing voor een belangrijk vraagstuk binnen hun eigen organisatie. De winnaar van vorig jaar, NU.nl, heeft haar winnende oplossing uiteindelijk daadwerkelijk geïmplementeerd.

Aan het eind van dag twee maakt de jury, waarvan de leden nog bekend gemaakt worden, de winnaar bekend. De jury houdt hierbij rekening met aspecten als schaalbaarheid, praktische toepasbaarheid, innovativiteit, gebruiksvriendelijkheid en de kans dat oplossing daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. Daarnaast kijkt de jury naar de toegevoegde waarde voor mens en maatschappij en in hoeverre de oplossing voldoet aan de wettelijke privacykaders en ethische normen.

Deelname aan de DDMA AI Hackathon is gratis. De inschrijving is nu geopend: www.aihackathon.nl

Nu.nl ‘Breaking news op maat’ wint DDMA AI Hackathon

Algoritme bepaalt relevantie nieuwsupdates voor Nederlands grootste nieuwssite

NU.nl heeft in een zinderende pitch op het Gashouder podium van de World Summit AI de jury van de Amsterdam AI Hackathon overtuigd. Met haar concept, waarbij NU.nl door middel van artificial intelligence gebruikers alleen pushberichten laat zien die relevant zijn, laat zij de andere finalisten Rabobank en TNT achter zich.

Het team van NU.nl is trots op wat zij in 48 uur hebben neergezet tijdens de Amsterdam AI Hackathon, een initiatief van DDMA en Merkle. NU.nl geeft aan dat dankzij deze hackathon, data science, product en development dichter bij elkaar komen en hierdoor grote stappen zijn gezet naar een nog persoonlijker NU.nl. “We hebben in twee dagen een feature gebouwd die dankzij AI echt een probleem oplost voor zowel de gebruikers als de redacteuren. We kunnen inmiddels zeggen dat ‘Breaking nieuws op maat’ voor het einde van het jaar live gaat.” Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman is trots op zijn team. “Het persoonlijker maken van onze app is super belangrijk, ik vind het heel tof dat we dankzij deze wedstrijd in korte tijd weer een flinke stap hebben kunnen zetten.”

Robert van Geffen, voorzitter DDMA en jurylid van de hackathon: “Wat NU.nl echt onderscheidt is de manier waarop AI bijdraagt aan de relevantie voor NU.nl lezers. Daarmee bouwt zij aan een goede klantervaring en dat is essentieel voor mediabedrijven vandaag de dag.”

Best out of three
Winnaar NU.nl strijdde tegen twee andere finalisten, Rabobank en TNT. Team Rabobank ging de uitdaging aan twee dagen te duiken in een anonieme dataset van het Van Gogh Museum. Het museum legde het vraagstuk neer hoe AI kan helpen om de bezoekerservaring te verbeteren ondanks de beperkte ruimte in het gebouw. De jury sprak haar lof uit: “Team Rabobank koos te werken met voor hen onbekende data. Het kost tijd om je de data en het vraagstuk eigen te maken. Ze hebben in slechts twee dagen iets heel knaps neergezet. Wat aanspreekt is hoe er vanuit een bezoeker is gedacht. De oplossing ging verder dan het in kaart brengen van het probleem, maar liet ook zien wat er in potentie haalbaar is.“

Het AI oordeel
De jury, Robert van Geffen (VZ DDMA & Philips), Sam Warnaars (aFroleap) en Tijmen Blankevoort (Qualcomm), beoordeelde de AI concepten van de hackathon teams op technische complexiteit, marketing innovatie, praktische inzetbaarheid en of het een bestaand probleem oplost.

Over de Amsterdam AI Hackathon
De Amsterdam AI Hackathon 2018 is een initiatief van de DDMA Commissie AI in partnerschap met Merkle en de World Summit AI, ’s werelds belangrijkste conferentie over kunstmatige intelligentie. AI is veelbelovend maar in de praktijk staan de disciplines marketing, data science en technologie nog te ver van elkaar. Dit was de reden voor de commissie een hackathon te organiseren waarbij een multidisciplinair team aan een AI oplossing werkte. Op 10 oktober was de finale van de AI Hackathon op het podium van de Gashouder in Amsterdam.

Nu.nl en Rabobank bereiken finale AI Hackathon 2018

Hackathon levert tastbare AI oplossingen in klantervaring

Amsterdam, 4 oktober 2018 – NU.nl en Rabobank overdonderen met hun pitches de jury van de Amsterdam AI Hackathon georganiseerd door DDMA, branchevereniging voor data en marketing en Merkle. De twee finalisten NU.nl en Rabobank gaan naar de finale waar zij in de Gashouder voor duizenden mensen hun case pitchen tijdens de World AI Summit op 10 oktober. Dit is een wereldwijd toonaangevende AI conferentie die jaarlijks in Amsterdam wordt georganiseerd. De teams konden aan het werk met hun eigen case en data, of aan de slag met de externe case van het Van Gogh Museum.

“Artificial Intelligence (AI) is veelbelovend, al staan in de praktijk de disciplines marketing, data science en technologie nog ver van elkaar. Reden genoeg voor de DDMA commissie AI een hackathon te organiseren waarbij marketeers en data experts in één team aan een AI oplossing werken. Dit met het doel dat de specialisten elkaar leren kennen en de kansen die AI biedt, samen sneller benutten”, aldus Robert van Geffen, voorzitter DDMA en jurylid. “Alle finalisten lieten mooie AI concepten zien voor een betere interactie met en beleving van de klant. Heel knap dat de teams dit in twee dagen hebben gemaakt.”

De hackathon was een tweedaagse strijd waarbij teams van bol.com, Etos, ING, Rabobank, TMG, NU.nl en NS, aan een innovatief en intelligent concept werkten. Zo worden business vraagstukken en data science bij elkaar gebracht, met AI als accelerator.

Case NU.nl – Segmenteren voor relevant nieuws

Het team van NU.nl bedacht het concept ‘Breaking news op maat’, waarmee het probleem wordt opgelost dat gebruikers pushberichten krijgen die niet relevant zijn. Door middel van AI wordt bepaald in welke onderwerpen gebruikers geïnteresseerd zijn. Zo kan de redactie breaking nieuws over bijvoorbeeld Max Verstappen alleen naar lezers van Formule 1 sturen. Ook geeft dit concept de mogelijkheid om gebruikers vaker notificaties te versturen over onderwerpen die hen interesseren, zonder dat gebruikers zelf de moeite moeten doen om aan te geven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.

“NU.nl lost een herkenbaar probleem op. Niet iedereen wil graag push-nieuwsberichten ontvangen, terwijl veel mensen op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. De oplossing van NU.nl ziet er direct toepasbaar uit”, aldus de jury.

Case Rabobank voor Van Gogh Museum – Betere ervaring bij Vincent

Het populaire museum stelde een uitgebreide anonieme dataset ter beschikking. Dit met het doel te onderzoeken hoe AI kan helpen om de bezoekerservaring te verbeteren, ondanks de beperkte ruimte in het gebouw en het grote aantal bezoekers (2,3 miljoen in 2017). Uit de analyse van de data blijkt dat populaire schilderijen niet allemaal op hetzelfde moment even druk zijn. Het Rabobank team bedacht oplossingen die aan de bestaande multimediatour kunnen worden toegevoegd. Dit gegeven wordt toegepast om bezoekers te adviseren hoe zij het museum het beste kunnen bezoeken.

“Met een onbekende dataset en vraagstuk heeft de Rabobank iets knaps neergezet. Wat bijzonder aanspreekt is hoe er vanuit een bezoeker is gedacht. De oplossing ging verder dan het in kaart brengen van het probleem, maar liet ook zien wat er in potentie haalbaar is“, aldus de jury.

Expert jury

Het jurypanel beoordeelde alle concepten op technische complexiteit, marketing innovatie en praktische inzetbaarheid om bestaande problemen op te lossen. De juryleden:
– Robert van Geffen, voorzitter DDMA en Global Head of B2B Digital bij Philips
– Sam Warnaars, Head of Innovation bij aFrogleap onderdeel van Merkle
– Tijmen Blankevoort, Senior Deep Learning Engineer bij Qualcomm

Over de Amsterdam AI Hackathon

De Amsterdam AI Hackathon 2018 is een initiatief van de Commissie AI van DDMA en gesponsord door Merkle. Samen zijn we trotse partners van World Summit AI, ’s werelds belangrijkste conferentie over kunstmatige intelligentie. Daar zal de finale van de AI Hackathon plaatsvinden op 10 oktober in de Gashouder in Amsterdam.

NU.nl winnaar AI Hackathon, zet case live

Vorig jaar september zat het DDMA clubhuis vol met 40 dampende hackers(41% data scientists / 36% marketeers / 23% engineers) tijdens de DDMA Amsterdam AI hackathon. In 48 uur werden de teams van Rabobank, Etos, TMG, Bol.com, ING, NS en NU.nl uitgedaagd bussinessvraagstukken en data science te blenden met AI als accelerator. Winnaar NU.nl zette begin dit jaar het concept live.

Het winnende team van NU.nl bedacht het concept ‘Breaking news op maat’, waarmee het probleem wordt opgelost dat gebruikers pushberichten krijgen die niet relevant zijn. Door middel van AI wordt bepaald in welke onderwerpen gebruikers geïnteresseerd zijn. Zo kan de redactie breaking nieuws over bijvoorbeeld Max Verstappen alleen naar lezers van Formule 1 sturen. Ook geeft dit concept de mogelijkheid om gebruikers vaker notificaties te versturen over onderwerpen die hen interesseren, zonder dat gebruikers zelf de moeite moeten doen om aan te geven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.

“NU.nl lost een herkenbaar probleem op. Niet iedereen wil graag push-nieuwsberichten ontvangen, terwijl veel mensen op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. De oplossing van NU.nl ziet er direct toepasbaar uit”, aldus de jury.

Lees op Nederlands Media Nieuws hoe NU.nl de AI case heeft uitgerold.