Ruim een jaar geleden won NU.nl de eerste editie van de DDMA AI Hackathon met een algoritme voor pushnotificaties. Head of Product Jurre de Ruiter vertelt wat de Hackathon hen heeft gebracht. ‘We hebben geleerd dat het veel beter werkt als data science, development, redactie en product nauw met elkaar samenwerken.’
Wat hebben jullie gebouwd tijdens de vorige Hackathon?
‘Als er groot nieuws plaatsvindt, stuurt onze redactie breaking pushnotificaties naar zo’n 1,5 à 2 miljoen mensen in Nederland. Dat doen we meerdere keren per week, maar voor onze bezoekers verschilt het wat breaking nieuws is. Mij mag je best een pushnotificatie sturen als Van Bommel wordt ontslagen als trainer van PSV, terwijl mijn buurvrouw alles wil weten van de perikelen rond Prins Harry en Meghan Markle. We ontvangen dan ook elke dag feedback van bezoekers die een bepaald bericht niet nieuwswaardig genoeg vonden voor een pushnotificatie, of dat ze juist wel een pushnotificatie hadden verwacht.
Daarom hebben we tijdens de vorige Hackathon gewerkt aan gepersonaliseerde breaking pushnotificaties. De redactie bepaalt nog steeds of een bericht belangrijk genoeg is, waarna een algoritme bepaalt welke doelgroep een pushnotificatie ontvangt. Dat doen we op basis van onder andere leesgedrag en interesses. Zo kan de redactie vaker bepalen dat een bericht breaking is, omdat we alleen een notificatie versturen naar de groep gebruikers die dat bericht ook daadwerkelijk zo interessant vinden dat ze het direct willen weten. En bezoekers worden minder vaak ‘lastiggevallen’ met notificaties die voor hen niet interessant zijn, terwijl ze ook niet continu zelf hun voorkeuren hoeven bij te houden. Want we hebben eerder geleerd dat slechts een zeer beperkte groep bezoekers dat zelf doet.’
Wat heeft het jullie gebracht?
‘De reacties op het concept waren enorm positief, dus we zijn na de Hackathon direct aan de slag gegaan met het implementeren van dit idee. Dat had wat voeten in de aarde, maar na enkele maanden waren we in staat om deze feature uit te brengen. Het lijkt te werken, want gepersonaliseerde pushberichten worden vaker geopend. En we hebben enorm veel geleerd. Bezoekers vragen om personalisatie, maar vinden algoritmes ook een beetje eng. We willen daarom zo transparant mogelijk zijn over waarom je als bezoeker iets ziet of ontvangt. Maar als je daar erg de nadruk op legt, schrik je mensen af. En het leidt tot situaties die niet helemaal de bedoeling zijn… (zie afbeelding). We willen zo transparant mogelijk zijn over personalisatie rond nieuws, juist omdat het in tijden van filterbubbels gevoelig ligt en we het ook als onze taak zien om te vertellen wat je moet weten.’
Zijn business en data science binnen NU.nl dichter bij elkaar gekomen?
‘Absoluut. Waar data science eerst een centrale afdeling was, hebben we geleerd dat het veel beter werkt als data science, development, redactie en product nauw met elkaar samenwerken en voortdurend met elkaar in contact zijn over hoe iets moet werken en hoe we dingen beter kunnen maken voor onze bezoekers. Juist omdat personalisatie binnen nieuws zo’n gevoelig onderwerp is en het een dun lijntje is of je iets goed of fout doet, is het zo belangrijk dat de lijnen kort zijn. Dat zorgt niet alleen voor meer begrip tussen alle afdelingen, maar ook voor betere eindproducten.’