Vorig jaar september zat het DDMA clubhuis vol met 40 dampende hackers(41% data scientists / 36% marketeers / 23% engineers) tijdens de DDMA Amsterdam AI hackathon. In 48 uur werden de teams van Rabobank, Etos, TMG, Bol.com, ING, NS en NU.nl uitgedaagd bussinessvraagstukken en data science te blenden met AI als accelerator. Winnaar NU.nl zette begin dit jaar het concept live.
Het winnende team van NU.nl bedacht het concept ‘Breaking news op maat’, waarmee het probleem wordt opgelost dat gebruikers pushberichten krijgen die niet relevant zijn. Door middel van AI wordt bepaald in welke onderwerpen gebruikers geïnteresseerd zijn. Zo kan de redactie breaking nieuws over bijvoorbeeld Max Verstappen alleen naar lezers van Formule 1 sturen. Ook geeft dit concept de mogelijkheid om gebruikers vaker notificaties te versturen over onderwerpen die hen interesseren, zonder dat gebruikers zelf de moeite moeten doen om aan te geven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.
“NU.nl lost een herkenbaar probleem op. Niet iedereen wil graag push-nieuwsberichten ontvangen, terwijl veel mensen op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. De oplossing van NU.nl ziet er direct toepasbaar uit”, aldus de jury.
Lees op Nederlands Media Nieuws hoe NU.nl de AI case heeft uitgerold.